Zezwolenia i koncesje
Licencje i zezwolenia
Wszystko o zezwoleniu na transport osób taksówką
Miejsce załatwiania spraw
Urząd Gminy Chmielno ul. Gryfa Pomorskiego 22 pok. Nr 5 Tel. (058) 684-26-81 w. 46
Komórka odpowiedzialna
Działalność gospodarcza
Sprawa
Przeniesienie uprawnień wynikających z licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób taksówką na osobę trzecią
Wymagane dokumenty
- Wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z licencji na
wykonywanie krajowego transportu drogowego taksówką na
osobę trzecią (wzór nr GM-5561-10). - W przypadku śmierci osoby fizycznej posiadającej licencję i
wystąpienia na jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby
fizycznej będącej wspólnikiem w szczególności spółki jawnej lub komandytowej:
- oryginał licencji i wypisów z niej
- poświadczony urzędowo akt zgonu posiadacza licencji
- poświadczone urzędowo dokumenty stwierdzające nabycie spadku po zmarłym posiadaczu licencji
- pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę załatwia pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
- W przypadku połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z
odrębnymi przepisami, przedsiębiorcy posiadającego licencję:
- orygniał licencji i wypisów z niej
- poświadczone urzędowo dokumenty dotyczące połączenia, podziału lub przekształcenia przedsiębiorcy posiadającego licencję
- pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę załatwia pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
- W przypadku przejęcia przez innego przedsiębiorcę w całości lub
części działalności w zakresie transportu drogowego od
przedsiębiorcy posiadającego licencję:
- oryginał licencji i wypisów z niej
- poświadczone urzędowo dokumenty, na mocy których nastąpiło przejęcie działalności w zakresie transportu drogowego osób taksówką od przedsiębiorcy posiadającego licencję (przypadku osób fizycznych – zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, w przypadku osob prawnych i spółek prawa handlowego nie posiadających osobowości prawnej – odpis z rejestru przedsiębiorców)
- kserokopia zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej REGON
- kserokopia zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP
- zaświadczenie z rejestru skazanych stwierdzające niekaralność członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzącej działalność gospodarczą
- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców, którzy posiadają świadectwa kwalifikacyjne określone przepisami prawa o ruchu drogowym oraz nie byli skazani prawomocnymi wyrokami sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub ochronie środowiska (wzór GM-5562-2) lub(wzór GM-5563-3)
- wykaz pojazdów samochodowych wraz z kopiami dowodów rejestracyjnych urzędowo potwierdzonymi w miejscu wydania dokumentu
- w przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów – dokument stwierdzający prawo dysponowania nimi
- pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę załatwia pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
Opłata skarbowa
- 5 zł – znaczek skarbowy za wniosek.
- 50 gr – znaczki skarbowe za każdy załącznik.
-
Za przeniesienie uprawnień wynikających z licencji w razie śmierci
osoby fizycznej posiadającej licencję i wystąpienie na jej miejsce
spadkobiercy – pobiera się opłatę w wysokości 5% najwyższej
opłaty wynikającej z tabeli stanowiącej podstawę do obliczenia
opłaty za udzielenie licencji. -
Za przeniesienie uprawnień wynikających z licencji w razie
połączenia ,podziału lub przekształcenia, zgodnie z odrębnymi
przepisami, przedsiębiorcy posiadającego licencję – pobiera się
opłatę w wysokości 5% najwyższej opłaty wynikającej z tabeli
stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty za udzielenie licencji -
Za przeniesienie uprawnień wynikających z licencji w razie
przejęcia przez innego przedsiębiorcę w całości lub części
działalności w zakresie transportu drogowego od przedsiębiorcy
posiadającego licencję – pobiera się opłatę w wysokości 30%
najwyższej opłaty wynikającej z tabeli stanowiącej podstawę do
obliczenia opłaty za udzielenie licencji.
Termin załatwiania
- Do 30 dni
Sprawa
Zgoda na wykonywanie uprawnień
wynikających z licencji nawykonywanie
krajowego transportu drogowego taksówką
osobową, przez osobę, która złożyła wniosek
o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym przedsiębiorcy
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o wyrażenie zgody na wykonywanie uprawnień
wynikających z licencji na wykonywanie krajowego transportu
drogowego taksówką osobową przez osobę trzecią (wzór nr
GM-5561-14). - Oryginał licencji.
-
Urzędowo potwierdzona kopia wniosku o stwierdzenie nabycia
spadku po zmarłym przedsiębiorcy. -
Pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę załatwia
pracownik firmy lub inna upoważniona osoba .
Opłata skarbowa
- 5 zł – znaczek skarbowy za wniosek.
- 50 gr – znaczki skarbowe za każdy załącznik.
-
Za wyrażenie zgody pobiera się opłatę w wysokości 10%
najwyższej opłaty wynikającej z tabeli stanowiącej podstawę do
obliczenia opłaty za udzielenie licencji.
Termin załatwiania
- Do 30 dni
Sprawa
Zmiana treści licencji na wykonywanie
transportu drogowego taksówką
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o zmianę treści licencji na wykonywanie transportu
drogowego taksówką (wzór GM-5561-5). -
W przypadku zmiany nazwy przedsiębiorcy, siedziby adresu lub nr
w rejestrze przedsiębiorców – odpis z rejestru przedsiębiorców
(w przypadku osób fizycznych – zaświadczenie o wpisie do
ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku osób
prawnych i spółek prawa handlowego nie posiadających
osobowości prawnej – odpis z rejestru przedsiębiorców). -
Jeśli zmiana pociąga za sobą zmiany w nr NIP i REGON –
kserokopie zaświadczeń o nadaniu nowych numerów. -
W przypadku zmiany pojazdu – urzędowo potwierdzona
kserokopia dowodu rejestracyjnego. -
Pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę
załatwia pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
Opłata
- 5 zł – znaczek skarbowy za wniosek.
- 50 gr – znaczki skarbowe za każdy załączniki.
-
Za zmianę danych w licencji pobiera się opłatę w wysokości 10%
najwyższej opłaty wymienionej w tabeli, stanowiącej podstawę do
obliczenia opłaty za udzielenie licencji. -
Opłaty za wydanie licencji na wykonywanie krajowego transportu
drogowego taksówką osobową:
Termin załatwiania
- Do 30 dni
Sprawa
Wtórnik licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o wydanie wtórnika licencji na wykonywanie transportu
drogowego taksówką (wzór GM-5561-7). -
Kserokopia zgłoszenia policji utraty licencji w przypadku jej
kradzieży. - Oświadczenie o zwrocie licencji w przypadku jej odnalezienia.
-
Pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy sprawę załatwia
pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
Opłata skarbowa
- 5 zł – znaczek skarbowy za wniosek.
- 50 gr – znaczki skarbowe za każdy załącznik.
-
Za wydanie wtórnika licencji, w przypadku jej utraty na skutek
okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy pobiera się opłatę w
wysokości 10 % najwyższej opłaty wymienionej w tabeli,
stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty za udzielenie licencji. -
Za wydanie wtórnika licencji, w innych przypadkach pobiera się
opłatę w wysokości 25% najwyższej opłaty wymienionej w tabeli,
stanowiącej podstawę do obliczenia opłaty za udzielenie licencji. -
Opłaty za wydanie licencji na wykonywanie krajowego
transportudrogowego taksówką osobową:
Termin załatwiania
- Do 30 dni
Sprawa
Licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o udzielenie licencji na wykonywanie transportu
drogowego taksówką. (wzór GM-5561-1) -
Odpis z rejestru przedsiębiorców (w przypadku osób fizycznych –zaświadczenie
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
a w przypadku osób prawnych i spółek prawa handlowego nie
posiadających osobowości prawnej – odpis z rejestru
przedsiębiorców). -
Kserokopia zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji
statystycznej (REGON). -
Kserokopia zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji
podatkowej (NIP). - Świadectwo kwalifikacji.
-
Zaświadczenie z rejestru skazanych stwierdzające, że
przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu
za przestępstwa umyślne:
- karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy i płacy, albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu
- przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
- przedsiębiorca nie został uznany za niezdolnego do wykonywania zawodu przewoźnika na podstawie odrębnych przepisów.
-
Oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających
wymagania określone przepisami prawa o ruchu drogowym,
posiadających świadectwa kwalifikacji oraz nie skazanych
prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa, o których mowa
w poprzednim punkcie lub oświadczenie o samodzielnym
wykonywaniu przewozów przez przedsiębiorcę. -
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu
drogowego taksówką, potwierdzone zdanym egzaminem, lub
potwierdzone co najmniej pięcioletnią praktyką w wykonywaniu
tego zawodu, uzyskane z ZUS lub urzędu skarbowego. W
przypadku potwierdzenia pięcioletniej praktyki przerwa w
wykonywaniu transportu nie może być dłuższa niż kolejnych
sześć miesięcy z przyczyn zależnych od przedsiębiorcy. -
Wykaz pojazdów samochodowych wraz z urzędowo
potwierdzonymi kopiami dowodów rejestracyjnych (łącznie z
kopiami świadectw legalizacji urządzeń pomiarowo-kontrolnych).
W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych
pojazdów – również dokument stwierdzający prawo do
dysponowania nimi. -
Pełnomocnictwo – jeżeli w imieniu przedsiębiorcy występuje
pracownik firmy lub inna upoważniona osoba.
Opłata skarbowa
- 5 zł – znaczek skarbowy za wniosek.
- 50 gr – znaczki skarbowe za każdy załącznik.
-
W przypadku wymiany uprawnień przewozowych (gdy nie
ulegają zmianie dotychczasowe dane określone w uprawnieniach
wydanych na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów)
opłata wynosi 100 zł.
Uwagi
Wszystkie dokumenty dołączone do wniosku w formie kopii
powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez
wystawcę dokumentu
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Wymagane dokumenty:
Wymagany formularz wraz z załącznikami:
- zaświadczenie o wpisie działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży zlokalizowany będzie w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzja państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającego spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
Opłata skarbowa:
brak
Opłaty administracyjne:
- Opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnosi się na rachunek gminy, przed wydaniem zezwolenia, w wysokości:
* 525,00 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa,
* 525,00 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa),
* 2100,00 zł. Na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu
Opłata, o której mowa wyżej dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie.
- Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
- Opłatę, o której mowa w pkt. 2 przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
* 37500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa – wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim,
* 37500,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
77000,00 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wnosi w wysokści2,7 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości, o których mowa w pkt.3, wnoszą opłatę w wysokości określonej w pkt.2.
- Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleń w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja, 30 września danego roku kalendarzowego.
- W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności , opłaty o których mowa w pkt. 1-5 dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
- Wartość sprzedaży obliczana jest oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych
- Opłatę administracyjną należy przelać na konto 77 83 24 000 100 3000 12 2000 00 30 z dopiskiem „Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż nap. alkoholowych”
Termin i sposób załatwiania:
do 30 dni
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych jest wydawane po zasięgnięciu opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz uiszczenia stosownej opłaty za korzystanie z zezwolenia.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 października 1982 r. O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. Nr 70 poz. 473 z 2007 r. z późn. zm.),
- uchwała Nr XXIV/208/2001 Rady Gminy w Chmielnie z dnia 26 października 2001 r. W sprawie ustalenia dla terenu gminy Chmielno liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % (z wyjątkiem piwa)
- uchwała Nr XXIX/246/2002 Rady Gminy w Chmielnie z dnia 18 czerwca 2002 zmieniająca Uchwałę Nr XXIV/208/2001 Rady Gminy z dnia 26 października 2001r. W sprawie ustalenia dla terenu gminy Chmielno liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % (z wyjątkiem piwa) .
- Uchwała nr II/29/2002 Rady Gminy w Chmielnie z dnia 30 grudnia 2002 r. W sprawie ustalenia dla terenu gminy Chmielno liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu.
- Uchwała Nr III30/2002 Rady Gminy w Chmielnie z dnia 30 grudnia 2002 r. W sprawie wprowadzenia zakazu spożywania napojów alkoholowych .
Inne informacje:
1.Wydawanie zezwoleń i warunki prowadzenia sprzedaży alkoholu:
- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na czas oznaczony, przeznaczony do spożycia w miejscu sprzedaży na czas nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na czas nie krótszy niż 2 lata,
- przedsiębiorcy posiadający zezwolenie zgłasza organowi zezwalającemu zmiany stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu w terminie 14 dni od daty powstania zmiany,
- przedsiębiorcy podający lub sprzedający różne mieszaniny napojów alkoholowych (koktajle), z wykorzystaniem napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu, są obowiązani do posiadania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18 %,
2. Nie wydaje się zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla punktów sprzedaży detalicznej i gastronomicznej usytuowanych:
- na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo -wychowawczych,
- na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
- w miejscach i w czasie masowych zgromadzeń,
- ośrodkach i obiektach komunikacji publicznej,
- w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych.